Call to action: schrijf een goede

Call to action schrijven

Een goede tekst heeft een goede call to action nodig. Want met die call to action bereik je het doel van de tekst. Je wil bijvoorbeeld dat mensen iets bestellen, zich aanmelden of verder lezen. Met de call to action stuur je de lezer die kant op.

Wat is een call to action?

Kom in actie! Dat is eigenlijk dé call to action (cta) die de term uitlegt. Woord voor woord vertaald, is het een korte oproep tot actie. Die actie kan van alles zijn. Bijvoorbeeld iets bekijken: Bekijk alle accessoires. Of je ergens voor aanmelden: Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Cta’s bestaan in allerlei vormen, kleuren en maten. Vaak is het een knop of onderstreepte tekst waar je op kunt klikken. Daarmee leid je de lezer naar een belangrijke volgende stap.

Een goede call to action schrijven

De cta geeft belangrijke informatie over wat de lezer in je content vindt, en wat hij kan doen. Daarom hoort bij een goede tekst een duidelijke cta. Een cta is altijd kort en krachtig. Je kunt het op verschillende manieren schrijven.

Gebiedende wijs

Een korte zin in gebiedende wijs is eigenlijk een bevel. Je geeft heel direct de opdracht om iets te doen. Bijvoorbeeld: Neem contact op, plaats dit in je winkelmand, verstuur.

Deze vorm gebruiken we veel voor cta’s. Het is namelijk super duidelijk wat je moet doen. En een zin in gebiedende wijs is kort. Denk wel na over hoe opdringerig je wil zijn. Soms is gebiedende wijs te schreeuwerig voor het doel dat je wil bereiken.

Bevestigende tekst

Een goede cta kan ook een bevestigende tekst zijn. Zoals het enthousiaste ‘Ja, ik doe mee!’. Hier is duidelijk wat je doet als je klikt. Sterker nog, het is precies de keuze die je maakt. Dit geeft het gevoel van controle hebben. Het woordje ‘ik’ maakt de cta persoonlijk en zorgt dat je betrokken bent bij je actie. Na deze klik is het moeilijker om ‘nee’ te zeggen.

Korte, relevante vraag

Is het doel van jouw cta dat mensen meer informatie bekijken? Dan kun je een korte vraag gebruiken. Een vraag waarop de lezer waarschijnlijk wil. Bijvoorbeeld: Wat kost het? Of: Hoe werkt het? Het is wel belangrijk dat je in de volgende stap snel het antwoord geeft op deze vraag. Anders haken mensen af.

6 tips voor een sterke call to action

De volgende richtlijnen helpen je om een call to action te maken.

  1. De call to action sluit aan op je titel of koppen.

Iedereen scant altijd eerst content voordat je beslist of dit is wat je zoekt. Bij het scannen kijk je eerst naar de meest opvallende onderdelen: beeld, titel, andere koppen, en de cta. Deze moeten dus samenwerken en vertellen welke informatie je hier vindt en wat je kunt doen.

  1. Het is duidelijk wat je kunt verwachten.

De cta moet precies aangeven wat er gebeurt wanneer je erop klikt. Je klikt niet als dit onduidelijk is. Want dan spring je in het diepe (onbekende).

  1. Maak de call to action urgent

Bestel nu! Gebruik woorden als ‘nu’ of ‘direct’ om de lezer aan te moedigen snel actie te ondernemen. Of gebruik ‘ook’ om duidelijk te maken dat al veel mensen de lezer voorgingen. Dit noemen marketeers social proof.

  1. Geef een keuze.

Waarschijnlijk heb je een duidelijk doel voor je tekst. Maar vaak is er ook een tweede of zelfs derde doel. Je kunt daar prima 2 cta’s van maken, zodat de lezer kan kiezen wat zijn volgende stap wordt. Dit geeft het gevoel van controle. En dat vinden mensen fijn. Een voordeel voor jou is dat je met een tweede cta twijfelaars kunt helpen. Bijvoorbeeld door meer informatie te geven over prijzen. Of je laat drie keuzes zien waarvan er één aantrekkelijker lijkt. Dit gebeurt vaak bij abonnementen of pakketaanbiedingen.

  1. Neem twijfel weg rondom de call to action.

Soms ben je er nog niet klaar voor. Je wil meer informatie. Of vraagt je af of je de website kunt vertrouwen. Rondom een cta kun je zulke twijfelaars helpen. Bijvoorbeeld met een tweede cta voor meer informatie over je dienst. Of een fluistertekst of microtekst plaatsen rondom je cta. Dit is een kleine tekst die onzekerheden wegneemt. Zoals: Je kunt op elk moment opzeggen. Of: Gratis verzending.

  1. Test verschillende call to actions

Wil je zeker weten welke cta het allerbeste werkt bij jouw content? Doe dan een aantal A/B tests met verschillende teksten. Het kost misschien tijd, maar je bereikt wel je doel.

Vormgeving van een call to action

De kleur en opmaak van een cta hebben invloed op het succes ervan. Dit zijn een aantal tips.

  • Kies voor een uitgesproken kleur, zodat de cta opvalt. De kleur mag best afwijken van de rest van de stijl.
  • Zet achter de tekst een pijltje, zoals >. Zo weten mensen dat ze een volgende stap zetten.
  • Test verschillende kleuren voor de button. Zo kom je erachter welke kleur het beste werkt. Blijf wel afwisselen, zodat de knop weer opvalt bij bezoekers die terugkomen.
  • Zorg voor genoeg contrast tussen tekstkleur en buttonkleur. De tekst moet natuurlijk goed leesbaar zijn.
  • Laat de cta opvallen door grootte. Zorg wel dat de grootte in lijn blijft met het design, anders ziet het er onprofessioneel uit.
  • Geef de cta ruimte. Ruimte tussen de tekst en de button. En ruimte om de button heen. Zo zorg je dat de cta opvalt.
  • Heb je een goede stijl gevonden voor je cta? Gebruik die dan overal in je content. Dan herkennen lezers jouw cta’s het beste.

 OOK INTERESSANT